Impulsstraat 6, 2220 Heist-op-den-Berg
Maandag - Vrijdag 09u-17u
015 97 02 00

Geschiedenis

Intrabel > Geschiedenis

Intrabel is de afkorting van Internationaal Transport Bellekens & Kinderen NV opgericht als 2de logistiek bedrijf naast Bellekens Transport NV, beide familiebedrijven.

1938

 

Bellekens Transport is ontstaan

Bellekens Transport is ontstaan juist voor de 2de Wereldoorlog door Jules Bellekens (†) met 1 kleine vrachtwagen dienende voor kleine transporten van groenten, fruit, kolen en meststoffen. Later is daar zijn zoon Jos Bellekens (†) bij gekomen die de zaak verder heeft uitgebouwd. In 1994 werd ook Immo Bellekens opgericht.

1950

 

Er wordt gestart met het vervoer van duiven.

Er wordt gestart met het vervoer van duiven. Dit heeft de firma volgehouden tot 1986 waarmee zij bij de grootste duiventransporteurs behoorden.

1964

 

Er wordt gestart met het internationaal vervoer

Er wordt gestart met het internationaal vervoer, voornamelijk naar Duitsland en Frankrijk. Op dat moment reden er meer dan 5 vrachtwagens. Een andere belangrijke stap was in 1975 toen er werd gestart met containervervoer hetgeen de jaren '70 een enorme opmars kende. Reeds 25 vrachtwagens waren er in dienst. In 1986 is er dan gestopt met het duivenvervoer en werden ook de containeractiviteiten verminderd. De opmars in het vervoer per huiftrailer was begonnen.

1970

 

Eind jaren 70

Eind jaren ‘70 is Rudy Bellekens, zoon van Jos Bellekens (†), bij in de zaak gekomen die zich vooral begon te focussen op transport van containers en conventioneel vervoer met huifwagens. In de jaren negentig werd het containervervoer meer en meer achterwagen gelaten en was het vooral het transport met huifwagens dat primeerde met daarbij de specialiteit in het vervoer van groepage zendingen. Er was een moment dat Bellekens Transport de groepage specialist van België was voor het transport tussen de Benelux en Frankrijk.

1983

 

Intrabel

Internationaal Transport Bellekens & Kinderen (Intrabel) wordt opgericht als extra logistiek bedijf.

1993

 

Gert Bellekens, jongste zoon van Jos Bellekens (†), komt ook bij in de zaak

Gert Bellekens, jongste zoon van Jos Bellekens (†), komt ook bij in de zaak, na het afwerken van de studies in logistiek. Er wordt dan de focus gelegd op de digitalisering van het bedrijf en het overnemen van diverse taken van Jos Bellekens (†).

1994

 

Immo Bellekens wordt opgericht

Immo Bellekens wordt opgericht met als doel het vastgoed hieronder te brengen.

1996

 

Aankoop nieuwe toekomstige locatie

Er wordt van IOK industriegrond aangekocht in de industriezone D in Heist-op-den-Berg met de bedoeling om alle activiteiten te verhuizen van de voormalige vestiging in de Broekmansstraat 118 te Heist-Goor.

1999

 

Aandelen van Boco NV overnemen

Er komt plots industriegrond te koop, namelijk Boco NV, gelegen in de Wouwerstraat 37. Het toeval is dat deze grond vlak tegen de pas aangekocht grond van 1996 lag. Boco NV bestaat uit een 2,5Ha grond met daarop een loods van 5500m2 en een woning. Deze opportuniteit werd niet uit de weg gegaan en er werd beslist om de aandelen van Boco NV over nemen en de woning aan te kopen via Immo Bellekens. Er werden nieuwe plannen opgesteld om de site samen te voegen met als troef dat er nu extra magazijnruimte kon gebouwd worden om extra logistieke of verhuuractiviteiten toe te voegen. De hoofdactiviteit bleef wel het transportgebeuren maar de andere activiteiten waren een serieuze meerwaarde voor de groep.

2003

 

Nieuwe locatie

Na een paar jaar grote investeringen kon er op 14 juli 2003 verhuisd worden naar de nieuwe locatie in de Impulsstraat 6, Industriezone D te Heist-op-den-Berg. De datum van de verhuis was niet zomaar gekozen want dit is de Franse Nationale Feestdag en aangezien er dan toch niet kon gereden worden in Frankrijk met het rij-verbod was dit de juiste moment.

2005

 

Moeilijker

Het transportgebeuren werd echter in de jaar na 2000, door de toenemende concurrentie en de globalisering, steeds moeilijker. Vooral het vinden van chauffeurs voor het internationaal vervoer en het onder controle houden van de kosten werd moeilijker en moeilijker. Er werd dan ook beslist om in 2005 in Slowakije een extra vestiging te open met de hoop om het chauffeurstekort (dat toen in België rond de 3000 zat) op te vangen. Deze trend werd niet enkel door Bellekens transport maar door bijna alle andere transporteurs gevolgd. Er werd plots enorm veel uitgevlagd naar de Oost-Europese landen. Sinds de val van de muur in Berlijn op 9 november 1989 kwam voor West-Europa een grote markt open zowel economisch als sociaal aangezien er hier veel werknemers in de jaren nadien in het Westen aan de slag konden.

2007

 

Wet- en regelgevingen regelmatig veranderen

Wet- en regelgevingen regelmatig veranderen en worden dikwijls ook strenger en daarom werd er in dat jaar beslist om bijna alles om te schakelen in het transport van volle vrachten. De combinatie met de nieuwe rij- en rusttijden en het plannen van groupage zendingen was te moeilijk geworden om nog manueel te plannen. Aangezien de overstap naar een meer digitaal planningsysteem te moeilijk was.

2015

 

Overname

De grootste huurder, Spar Retail, verlaat de site waarvan ze toch 8000m2 magazijnruimte huurden. Ondertussen werd ook het transport steeds meer onder druk gezet door allerhande nieuw regels en personeelsgebrek, ook in Slowakije. Ondanks diverse oplossingen om zowel klanten als chauffeurs te kunnen tevreden houden gingen de cijfers achteruit. Er werd toen gestart naar een overnemer voor het volledig transportgebeuren. Het heeft echter tot begin 2021 geduurd vooraleer er een overnemer werd gevonden. Op 30 april 2021 werd Bellekens Transport NV overgenomen en werd verhuisd naar de vestiging in Turnhout van de overnemer Group De Wolf. De activiteiten in Slowakije werden volledig gestopt op 31 augustus 2021.

2022

 

Bedrijvencentrum

Aangezien de transportactiviteiten op de site in Heist-op-den-Berg in 2021 verdwenen werd er beslist om het terrein om te dopen tot een echt bedrijvencentrum, vooral gericht naar de logistieke sector. Hier stopt het echter niet en worden er ook investeringen gedaan die ook andere sectoren kan aantrekken en diensten interessant voor de naastliggende bedrijven zoals de investering in laadpalen voor het opladen van elektrische voertuigen.

Geïnteresseerd?

Voor meer informatie vul het formulier in dat je kan vinden via onderstaande knop.